Tuurasin Yrjö Kokkosta joka ei päässyt valtuuston kokoukseen.

§2 SLUSSENIN ASEMAKAAVA-ALUEEN TONTTIEN HINNAT

Slussenin tontit päätettiin myydä huutokaupalla. Minimihinnat perustuvat konsultin selvitykseen vuodelta 2015.

§3 TONTTIMYYNNIN EDISTÄMINEN, KUNTAKESKUS

Kunnan tonttimyyntiä pyritään piristämään pienentämällä tontteja Palonummella nykyisestä keskimääräisestä 1490 m2:sta 1123 m2:een. Neliöhinnat pidetään entisellään joten tonttien hinnat pienenevät vastaavasti n. 25 %.

Parviainen toivoi tonttien ympäristön ehostamista. Puskat pois, leikkipaikat yms. kuntoon. Kieltämättä ympäristö on aika karun näköinen verrattuna vastaaviin uudisalueisiin naapurikunnissa. Muutenkin kuntakeskuksen ilmeeseen olisi syytä panostaa.

§4 TONTIN OSTOTARJOUS

Kunnalle on 77400 € tontista tarjottu 58500 €. Alennusta ei kuitenkaan voi antaa, jottei yhdenvertaisuuden mukaan pitäisi antaa alennusta jatkossa muillekin. Eli tämä tavallaan tarkoittaisi yleisempääkin alennusta tonttien hintoihin. Päätettiin tarjota pienempää tonttia 58500 eurolla.

§5 VALTUUSTOALOITE ERITYISOPPILAIDEN TURVALLISEN JA ESTEETTÖMÄN KOULUPOLUN TOTEUTTAMISEN VARMISTAMISEKSI

Käsittelyssä 2,5 v vanha aloite, jossa ollaan huolissaan erityisoppilaista. Aloitteessa toivotaan välittömiä toimenpiteitä, mikä tuntuu vähän koomiselta aloitteiden käsittelyaikoihin nähden. Aloite koskee pääosin vuoden 2015 tilannetta. Nyt erityisopetus järjestetään kokonaan Siuntiossa. Vastauksessa kerrotaan inklusiivisessa opetuksessa olevan oppilaan mukana seuraavan tarvittavat tukipalvelut. Tuen riittävyyttä Siuntiossa ei ole tosin vielä missään osoitettu. Erityisopetukseen liittyen Siuntiossa riittääkin vielä tarkasteltavaa.

§6 VALTUUSTOALOITE KOSKIEN KULTTUURI- JA YMPÄRISTÖPOLUN PERUSTAMISESTA

Siuntiolle on tekeillä kulttuuri- ja ympäristöpolku. Aloite on siis poikinut tulosta.

Kokouksessa toivottiin digitaalisen tekniikan käyttöä, mitä hanke pääosin onkin. Jokunen penkki, opastaulu yms. tulossa. Muuten kohteet löytyvät kännykällä.

§7 VALTUUSTOALOITE SOLVIKINTIEN PALLOKENTÄN KUNNOSSAPITÄMISEKSI

Solvikin pallokenttä on päässyt pahasti ruohottumaan siirryttyään kunnalle. Kunnalla on ylläpidettävänään neljä kenttää muualla Siuntiossa. Eteläosissa ei ole näistä yksikään, joten jonkinlaiselle kentälle olisi tarvetta. Tämä lienee hoidettavissa riittävään kuntoon pikkurahalla. Tekninen lautakunta selvittää mahdollisuudet ottaa kenttä kunnan hoitoon.

§8 HALLINTOSÄÄNNÖN MUKAINEN LUETTELO EDELLISENÄ VUONNA JÄTETYISTÄ KUNTALAISALOITTEISTA

Edellisenä vuonna tehdyistä kuntalaisaloitteista on vielä pääosa valmistelussa. Nämä kuten valtuustoaloitteetkin pitäisi saada vauhdikkaammin eteenpäin.

§9 LISÄINVESTOINTIMÄÄRÄRAHAN HAKEMINEN VUODEN 2018 TALOUSARVIOON

Tarvitaan rahaa HSL:n peruspääomaan. Tämä on lisäinvestointina, sillä maksuosuus ei ollut tarkalleen tiedossa budjettia tehtäessä.

§10 MUUTOS VUODEN 2018 INVESTOINTEIHIN; MONITOIMIHALLIN P-ALUEEN ASFALTOINTI

Siirretään vuonna 2017 käyttämättäjääneet rahat 2018 puolelle. Kuntalaissa ei ole siirtomäärärahoja, joten asia täytyy hoitaa tällä tavalla.

§11 INVESTOINTIMÄÄRÄRAHAN LISÄÄMINEN VUODEN 2018 TALOUSARVIOON

44 000 € väistötilojen näyttöihin. Tämä tulee edullisemmaksi kuin vanhojen näyttöjen puhdistaminen.

§12 LISÄINVESTOINTIMÄÄRÄRAHAN ANOMINEN VUODEN 2017 TALOUSARVIOONPALVELINALUSTOJEN JA TYÖASEMIEN ETÄHALLINNAN KEHITTÄMINEN

Hankinta tuli 409€ ennakoitua kalliimmaksi, joten tähän tarvittiin lisää rahaa.

§13 LISÄINVESTOINTIMÄÄRÄRAHAN ANOMINEN VUODEN 2017 TALOUSARVIOON – TIETOVERKON
AKTIIVILAITTEET, VARAVIRRAT JA ETÄVALVONTA

Kulut ylittivät 7075,20 budjetoidun.

§14 INVESTOINTIMÄÄRÄRAHAKOHTEEN MUUTTAMINEN VUODEN 2017 TALOUSARVIOON – LAPPERSIN VESIJOHTOLINJAN UUSIMINEN

Esperin hoivakodin liittymätyöt tulivat nopealla aikataululla eikä tämä ehtinyt budjetin investointiosaan. Lappersin vesijohdon uusiminen siirtyy ensi vuoteen, joten siihen kuluvalle vuodelle budjetoidut rahat siirretään Esperin liittymätöihin.

§15 VARAVALTUUTETUN VAALIKELPOISUUDEN MENETYS JA TÄYDENNYSVAALI (SUOMALAINEN)

Demareiden varavaltuutettu Jani Suomalainen on muuttanut kunnasta. Keskusvaalilautakunta sitten kutsuu kuntavaalien tulosten perusteella uuden varavaltuutetun.

§16 SIVISTYSLAUTAKUNNAN SUOMENKIELISEN JAOSTON VARAJÄSENEN ERONPYYNTÖ JA UUDEN VARAJÄSENEN VALINTA (SUOMALAINEN)

Sama varavaltuutettu oli myös suomenkielisen jaoston varajäsen. Tilalle valittiin Ilmari Kanniainen.

§17 KUNNANVALTUUSTON KOKOUKSISTA KUULUTTAMINEN VUONNA 2018

Jatkossa valtuuston kokouksista ei enää kuuluteta ilmoitustaululla, vaan pelkästään kunnan nettisivuilla. Uusi kuntalaki mahdollistaa tämän.

VALTUUSTOALOITE SIVISTYSKAMPUKSEN SUUNNITELUSTA

Perussuomalaisten valtuutettu Paula Tuominen teki aloitteen, jossa toivotaan henkilökunnan, vanhempien ja päättäjien osallistamista sivistyskampuksen suunnitteluun. Allekirjoittajina ovat kaikki valtuustoryhmät. Tämä pitäisi ilman muuta toteutua.