Vihreiden puoluekokous valitsi puolueen johdon viikonloppuna Tampereella. Puolueen puheenjohtajaksi valittiin jyväskyläläinen kansanedustaja Touko Aalto. Varapuheenjohtajiksi valittiin helsinkiläinen köyhyystutkija Maria Ohisalo, kalajokelainen kansanedustaja Hanna Halmeenpää ja mikkeliläinen nuorisotutkija Veli Liikanen.

Puheenjohtajiston lisäksi valittiin puoluehallitus ja puoluevaltuuskunta. Siuntion Vihreiden Harri Haanpää valittiin puoluevaltuuskuntaan kaudelle 2017–2019. Haanpää on toisen kauden valtuutettu ja Siuntion kunnanvaltuuston varapuheenjohtaja. Hän oli ensi kerran ehdolla kuntavaaleissa 2008 ja hänen sydäntään lähellä on erityisesti ilmastonmuutoksen torjunta ja joukkoliikenteen kehittäminen.

– Näinä aikoina on hienoa olla vihreä. Siuntiossa valittiin valtuustoon jopa viisi mainiota valtuutettua, ja paikallisyhdistyksemme jäsenmäärä on yli kaksinkertaistunut puolessatoista vuodessa. Monella paikkakunnalla on nyt ensimmäiset vihreät valtuutetut koskaan, ja meidän on kyettävä tukemaan näitä orastavia vihreitä versoja. Melkein kaikki muut valtuuskunnan jäsenet asuvat Siuntiota suuremmissa kunnissa, joten minun osakseni jää tuoda esiin, miten toiminta pienissä kunnissa on sittenkin erilaista kuin kaupungeissa.

Puoluevaltuuskunnassa on puheenjohtajan ja kahden varapuheenjohtajan lisäksi 40 varsinaista jäsentä ja 40 varajäsentä. Valtuuskunta hyväksyy periaateohjelmaa ja poliittista ohjelmaa lukuunottamatta Vihreiden poliittiset linjat.

Lisätietoja: Harri Haanpää, 050 3301501, Harri.Haanpaa@vihreat.fi